ÖĞRETMENLER İÇİN

» Karne Görüşleri

» Konuşma Metinleri

» Ders Kesim Raporları

» Proje Konuları

» Performans Görevi Konuları

» Dilbilgisi Konuları

» Matematiği Sevdirmenin Yolları

» Okuma Alışkanlığı Kazandırma

» Eğitici Oyunlar

REHBERLİK ETKİNLİKLERİ

» 1.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 2.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 3.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 4.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 5.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 6.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 7.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

» 8.Sınıf Rehberlik Etkinlikleri

BİLİM VE TEKNOLOJİ

» Türk Bilim İnsanları

» Bilim İnsanları ve Çalışmaları

» Bilim İnsanları ve Buluşları

» İcatlar ve Buluşlar Tarihi

» Buluşlar ve Hikayeleri

» Önemli İcatlar

» İcatlar ve Mucitleri

» Türk Mucitler ve İcatları

» Türklerin Yaptığı İcatlar

» 20.Yüzyılın İcatları

» Yüzyılın Buluşları

TÜRKÇE

» Türk Dilleri Ailesi

» Türkçenin Tarihi Gelişimi

» Şiir Bilgisi

» 100 Temel Eser Listesi

» Anlatım Biçimleri

» Kitap Özetleri

» Noktalama İşaretleri

» Yazım Kuralları

» Kompozisyonun Tanımı-Çeşitleri

» Kompozisyon Nasıl Yazılır

» Kompozisyon Konuları

» Kompozisyon Örnekleri

EDEBİYAT

» Edebiyat

» Pratik Edebiyat Bilgileri

» Türk Edebiyatının Dönemleri

» Türk Edebiyatında Roman

» Türk Romanı Kronolojisi

» Türk Edebiyatı Roman Özetleri

» Dünya Edebiyatı Roman Özetleri

DENEYLER

» Vücudumuzla İlgili Deneyler

» Bitkilerle İlgili Deneyler

» Biyoloji Deneyleri

» Diğer Deneyler

MÜZİK

» Müzik Nedir

» Müziğin Tarihçesi

» Genel Müzik Bilgisi

» Müzik Terimleri Sözlüğü

» Türk Müziği Çalgıları

» Türk Halk Müziği

» Türk Sanat Müziği

» Yurdumuzun Ünlü Müzisyenleri

EĞİTİCİ BİLGİ

Forum

=> Daha kayıt olmadın mı?



Forum - 1. Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler

Burdasın:
Forum => MATEMATİK => 1. Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler

<-Geri

 1 

Devam->


admin
(şimdiye kadar 261 posta)
08.01.2012 19:32 (UTC)[alıntı yap]
1. Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler

İçinde bilinmeyen bulunan ve bilinmeyenin bazı değerleri için doğru olan eşitsizliklere denklem denir.

Denklemi sağlayan bilinmeyenin değerine o denklemin kökü ya da kökleri denir. Denklemin kökünü veya köklerini bulmak için yapılan işleme denklemi çözme; kök veya köklerin oluşturduğu kümeye ise çözüm kümesi denir.

Denklem; içindeki bilinmeyen sayısı ve bilinmeyenin üssüne göre adlandırılır.



O HALDE;

5x – 5 = 15, y + 2 = 6 açık önermeleri bir bilinmeyenli birinci dereceden bir denklemdir.

2x + y = 9 açık önermesi iki bilinmeyenli birinci dereceden bir denklemdir.

x + y + z = 4 açık önermesi üç bilinmeyenli birinci dereceden bir denklemdir.

x² - 9 = 16 açık önermesi ikinci dereceden bir bilinmeyenli denklemdir.



İçinde bir tane bilinmeyeni bulunan ve üssü bir olan denklemlere birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler denir.



Genel olarak; a,b,c Є R ve a ≠ 0 olmak üzere ax + b = c şeklinde gösterilen denklemlere birinci dereceden bir bilinmeyenli denklem denir.



DENKLEM ÇÖZÜMÜNDE Bİ Lİ NMESİ GEREKEN ÖZELLİ KLER



1. Bir eşitliğin her iki yanına aynı reel sayı

eklenirse, eşitlik bozulmaz. Bu özeliğe; eşitliğin toplama kuralı denir.



2. Bir eşitliğin her iki yanı da sıfırdan farklı

aynı reel sayıyla çarpılırsa, eşitlik bozulmaz. Bu özeliğe; eşitliğin çarpma kuralı denir.



3. Bir eşitliğin her iki yanı da sıfırdan farklı

aynı reel sayıya bölünürse, eşitlik bozulmaz. Bu özeliğe; eşitliğin bölme kuralı denir.



4. Bir denklemde herhangi bir terimi eşitliğin

bir tarafından diğer tarafına geçirerek işlem yapmak gerekiyorsa; geçirilen terimin işareti değiştirilir.













Pratik Çözüm

Bir denklemi pratik çözmek için ;

Bilinmeyenler eşitliğin bir yanında, bilinenler eşitliğin diğer yanında toplanır. Eşitliğin bir yanından diğer yanına geçen terimin işareti değişir.

Her iki yanda toplama çıkarma işlemleri yapılır ve her iki yan bilinmeyenin katsayısına bölünerek bilinmeyen yalnız bırakılır. Denklem çözülmüş olur.



ÖRNEKLER



1. x + 6 = 10 denkleminin çözüm kümesini

bulalım:



Çözüm:

x + 6 = 10 denkleminde (+6) nın toplama

işlemine göre ters elemanı olan (-6), eşitliğin her iki yanına eklenirse eşitlik bozulmaz.



Buna göre; x + 6 = 10

x + 6 + (-6) = 10 + (-6)

x + 0 = 4

x = 4 olur.

Ç = {4} olur.



Verilen bir denklemin çözümünün doğru yapılıp yapılmadığının araştırılmasına, denklemin sağlaması denir.



Bulunan kök, denklemde yerine yazılarak denklemin sağlaması yapılır böylece bulunan kökün doğruluğu kontrol edilir.



4 sayısının x + 6 = 10 denklemini sağlayıp sağlamadığını kontrol edelim:



x = 4 için x + 6 = 10

4 + 6 =10

10 = 10 olduğundan

çözüm doğrudur.

x + 6 = 10

x = 10 – 6

x = 4 ve Ç = {4} tür.



Demek ki; her iki şekilde yapılan çözüm, aynı elemanı veren çözüm kümesidir.



2. Verilen denklem parantezli olursa; aşağıda yapıldığı gibi, önce dağılma özeliği uygulanarak parantezler kaldırılır. Sonra da içerisinde bilinmeyeni olan terimler eşitliğin bir tarafına, öteki terimler de diğer tarafına geçirilir. Gerekli işlemler yapılarak denklem çözülür.





2.(x + 3) + 7 = 25 – 2.( x - 2 )



Önce, çarpma işleminin toplama ve çıkarma işlemleri üzerine dağılma özeliklerini uygulayalım





Çözüm:



2.(x + 3) + 7 = 25 – 2.( x - 2 )

2x + 6 + 7 = 25 – 2x + 4

2x + 13 = -2x + 29

2x + 2x = 29 – 13

4x = 16

x = 16 : 4

x = 4 ve Ç = { 4 } olur.



3. Verilen denklem kesirli olursa, çözümü için önce paydalar eşitlenir. Denklem paydadan kurtarılır. Bunun için, eşitliğin iki yanını ortak payda ile çarpmak gerekir. Sonra da örnek çözümlerde belirtilen kurallara göre denklem çözülür.



3.(x–2) _ 2–x _ _ x _ 5 denkleminin çözüm

4 2 ¯ 5 2 kümesini bulalım:



Çözüm:

Paydaları eşitlersek:



3.( x- 2) – 2.( 2 – x ) – 4x _ x - 10

4 ¯ 4





3x – 6 – 4 + 2x – 4x =x – 10

3x + 2x – 4x – x = -10 + 6 + 4

5x - 5x = -10 + 10

0.x = 0



Bu eşitlik bütün reel sayılar için geçerli olduğundan verilen denklemin çözüm kümesi Ç=R dır.



4. 5 sayısının, 2x – 6 = 3 denkleminin kökü olup olmadığını araştıralım:



Çözüm:

x = 5 için 2x – 6 = 3

2 . 5 – 6 = 3

10 – 6 = 3

4 ≠ 3 olur



Buna göre 5 sayısı 2x – 6 = 3 denkleminin çözüm kümesi değildir. Verilen bir sayının, verilen bir denklemin kökü olup olmadığını anlamak için verilen denklemdeki bilinmeyen sayı yerine yazılır. İşlemler yapılır.eğer eşitlik sağlanıyorsa bu sayı denklemin çözüm kümesi, sağlanamıyorsa çözüm kümesi değildir denir.



5. –5 + 6 _ 7 denklemini çözelim

3 ¯ 1



Çözüm:



–5 + 6 _ 7 (Önce paydaları eşitleyelim.)

3 ¯ 1

( 3 )



-5 + 6 _ 21 ( Çarpma kuralı )

³˙ 3 ¯ 3 ˙³



-5x + 6 = 21 (Toplama kuralı )

-5x + 6 + (-6) = 21 + (-6)

-5x = 15



-5x _ 15 (Bölme kuralı )

5 ¯ 5



x = -3 tür. Ç = {-3}



6. 2.(5x - 6) + 2 = 30 denkleminin çözüm kümesini R de bulalım



Çözüm:

Çarpma işleminin çıkarma işlemi üzerine dağılma özeliğini uygulayarak parantezi açalım.



2.(5x - 6) + 2 = 30 ise

(2 . 5x) – (2 . 6) + 2 = 30

10x – 12 + 2 = 30

10x – 10 = 30 olur.



Şimdi ( -10) un toplama işlemine göre ters elemanı olan (+10) u eşitliğin her iki tarafına ekleyelim.



10x – 10= 30 ise

10x – 10 + (+10) = 30 + (+10)

10x + 0 = 40

10x = 40 10x _ 40

10 ¯ 10

x = 4 ve Ç= {4} olur.





7. 2x – 5 = 7 denklemini R de çözelim:



Çözüm:

Eşitliğin her iki tarafına, (-5) sayısının toplama işlemine göre tersi olan (+5) sayısını ekleyelim.



2x – 5 + 5 = 7 + 5



0



2x . 0 = +12

+2. x = 12 eşitliğinin her iki tarafını (+2) nin çarpma işlemine göre tersi olan 1 ile çarpalım:

2



1 6

2 . . 1 _ 12 . 1

2 ¯ 2

1 1



x = 6 bulunur.

Ç = 6 şeklinde çözüm kümesi yazılır.



8. 5x + 2 = 27 denklemini R de çözelim.



Çözüm:

Eşitliğin her iki yanına (+2) nin toplama işlemine göre tersi olan (-2) sayısını ekleyelim.







5x + 2 + (-2) = 27 + (-2)

0 25



5 . x = 25



Eşitliğin her iki yanını (+5) sayısının çarpma işlemine

göre tersi olan 1 sayısı ile çarpalım.

2



1 5

5 . x . 1 _ 25 . 1

2 ¯ 2

1 1



x = 5 bulunur.

Çözüm kümesi Ç = {5} olur.



Bu son örneği kısa yolla, aşağıdaki gibi yaparız:







5x + 2 = 27





toplanan



5x = 27 – 2





çıkan



( Eşitliğin bir tarafındaki toplanan terim, eşitliğin diğer tarafına çıkan olarak geçer. )



5 . x = 27





çarpan



x = 25 : 5



bölen



( Eşitliğin bir tarafındaki çarpan terim, eşitliğin diğer tarafına bölen olarak geçer.)



x = 5 bulunur.

Ç = {5} olur.



Bütün konular: 316
Bütün postalar: 464
Bütün kullanıcılar: 2987
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley

ZİYARETÇİ SAYACI

Çevrimiçi: ziyaretçi

Bugün: 240 ziyaretçi

Toplam: 2367131 ziyaretçi

IP Adresiniz: 3.129.67.26

ZİYARETÇİ DEFTERİ

KRONOLOJİK TARİH

» Dünya Tarihi Kronolojisi

» Türk Tarihi Kronolojisi

» Selçuklu Tarihi Kronolojisi

» Osmanlı Tarihi Kronolojisi

» İnkılap Tarihi Kronolojisi

» Bilim Tarihi Kronolojisi

» İslam Tarihi Kronolojisi

» Kurtuluş Savaşı Kronolojisi

» Avrupa Birliği Kronolojisi

» Sanat Tarihi Kronolojisi

İLKLER TARİHİ

» Türkiye'de İlkler

» İlk Buluşlar

» Dünyada İlkler Tarihi

» İlk Müslüman Türk Devletleri

» İlk Türk Devletleri

» Türk Edebiyatında İlkler

» Dünya Edebiyatında İlkler

» Türk Sinemasında İlkler

» Türk Sporunda İlkler

» Türk Tarihinde İlkler

ÜLKELER

» Ülkeler Hakkında Bilgiler

» Ülkeler Neleri İle Ünlü

» Az Bilinen Ülkeler

» Ülkeler ve Başkentleri

» Ülkelerin Para Birimleri

» Ülkelerin Tatil Günleri

» Ülkelerin İlginç Yasakları

» Ülkelerin Evlilik Gelenekleri

TARİH

» Haçlı Seferleri

» Osmanlı Eserleri

» Selçuklu Eserleri

» İnönü Savaşları

» Birinci Dünya Savaşı

» İkinci Dünya Savaşı

» İstanbul'un Fethi

SPOR

» Futbol

» Basketbol

» Voleybol

» Tenis

» Masa Tenisi

» Atletizm

» Cirit

» Olimpiyat Oyunları

RESİM

» Resim Nedir

» Resim Teknikleri

» Ünlü Türk Ressamları

» Çağdaş Sanat Akımları

» Renklerin Dili

2010 - 2014 Eğitici Bilgi

| Ana Sayfa | İletişim | Banner Kodları | Ziyaretçi Defteri |

Ödev
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol