Forum
=> Daha kayıt olmadın mı?
Burdasın: Forum => GENEL KÜLTÜR => Necip Fazıl Kısakürek kimdir |
|
admin (şimdiye kadar 261 posta) |
Ahmet Necip Fazıl Kısakürek (d. 26 Mayıs 1904 İstanbul - ö. 25 Mayıs 1983 İstanbul) Türk şair romancı hikâyeci piyes yazarı ve fikir adamıdır. Kısaca NFK olarak bilinir. Necip Fazıl Kısakürek'in yazdığı Kaldırımlar adlı şiir çok beğenilmiştir. 26 Mayıs 1905'te İstanbul'da doğdu. Çocukluğu büyük babasının İstanbul Çemberlitaş'taki konağında geçti. İlk ve orta öğrenimini Amerikan ve Fransız Kolejleri ile Bahriye Mektebi'nde (Askeri Deniz Lisesi) tamamladı. Lisedeki hocaları arasında Yahya Kemal Ahmet Hamdi İbrahim Aski gibi isimler vardı. Necip Fazıl hocalarından en çok İbrahim Aski'nin etkisinde kalmıştır. Tasavvufla ilk tanışması da hocası İbrahim Aski'nin verdiği kitaplarla olmuştur. Necip Fazıl Kısakürek İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü'nü bitirdikten (1924) sonra Milli Eğitim Bakanlığı bursu ile gönderildiği Fransa'da Sorbonne Üniversitesi Felsefe Bölümü'nde okudu. Türkiye'ye dönüşünde Hollanda Osmanlı ve İş Bankalarında müfettiş ve muhasebe müdürü olarak çalıştı. Robert Kolej İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Ankara Devlet Konservatuarı Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'nde ders verdi(1939-43). Sonraki yıllarında edebiyata yönelerek fikir ve sanat çalışmaları dışında başka bir işle meşgul olmadı. Necip Fazıl annesinin arzusuyla şair olmak istedi (bunu düşündüğünde henüz 12 yaşındaydı ve ilk şiirleri Yeni Mecmua'da yayımlandı. Milli Mecmua Anadolu Varlık ve Yeni Hayat dergilerinde çıkan şiirleriyle kendinden söz ettirmeyi başardı. Daha sonra Paris'e gitti ve dönüşünde yayımladığı Örümcek Ağı ve Kaldırımlar adlı şiir kitaplarıyla edebiyat dünyasında patlama yaptı. Necip Fazıl bu eserleriyle genç yaşta şöhreti yakalayarak çağdaşı şairlerin önüne çıkmayı başardı. Edebiyat çevrelerinde hayranlık aynı zamanda heyecan uyandırdı. 1932'de Ben ve Ötesi adlı şiir kitabını çıkardığında henüz otuz yaşına basmamıştı. Necip Fazıl için 1934 yılı hayatının dönüm noktası oldu. Çünkü hayat felsefesinin değişmesine neden olan ve Beyoğlu Ağa Camii'nde vaaz vermekte olan Abdülhakim Arvasi ile bu dönemde tanıştı. Ve bu kişiden bir daha kopmadı. Necip Fazıl'ın üstün bir ahlak felsefesini savunduğu tiyatro eserlerini birbiri ardına edebiyatımıza kazandırması bu döneme rastlar (Tohum Para Bir Adam Yaratmak). Necip Fazıl aralıklarla gidip uzun sürelerle kaldığı Ankara'ya üçüncü gidişinde bazı bankaların da desteğini sağlayarak 14 Mart 1936'da haftalık Ağaç dergisini çıkarmıştır. Yazarları arasında Ahmet Hamdi Tanpınar Ahmet Kutsi Tecer Mustafa Sekip Tunç'un da bulunduğu Ağaç dergisi yeni kapanan Yakup Kadri'nin Kadro dergisi yazarları Burhan Belge Vedat Nedim Tör Şevket Süreyya Aydemir ve İsmail Hüsrev gibi yazarların savunduğu ve dönemin etellektüellerini hayli etkilemiş bulunan materyalist ve marksizan düsüncelerine karşı spiritüalist ve idealist bir çizgi izlemiştir. Ankara'da altı sayı çıkan Ağaç dergisi daha sonra İstanbul'a nakledilmiş ancak fazla okur bulamadığından haftalık Ağaç dergisi 17'nci sayıda kapanmıştır. Necip Fazıl 1943 yılında dinsel ve siyasal kimliği ön plana çıkan Büyük Doğu adlı dergiyi çıkardı. 1978 yılına kadar aralıklarla haftalık günlük ve aylık olarak çıkarılan Büyük Doğu'da iktidarlara cephe alan Kısakürek yazı ve yayınları yüzünden mahkemelik oldu hapse girdi ve dergi birçok kez kapatıldı. Sultan Abdülhamit taraftarı olan Necip Fazıl giderek İslamcı kesimin önderlerinden biri oldu. Ağaç dergisinde olduğu gibi Büyük Doğu'nun ilk sayılarında da yazar kadrosu hayli kozmopolittir. Bedri Rahmi Sait Faik gibi yazarların imzası dergi sayfalarında görülmektedir. Ancak Büyük Doğu dinsel bir kavga organı durumuna gelince bu yazarların bir kısmı ayrılmıştır. Necip Fazıl 1947 yılında Büyük Doğu toplatılınca Kasım-Aralık ayları arasında üç sayı devam eden Borazan adlı siyasal mizah dergisini çıkarmıştır. Sık sık kapatılan veya toplatılan Büyük Doğu'nun çıkmadığı dönemlerde günlük fıkra ve çesitli yazılarını Yeni İstanbul Son Posta Babialide Sabah Bugün Milli Gazete Hergün ve Tercüman gibi gazetelerde yayımlayan Necip Fazıl Büyük Doğu'da çıkan yazılarında kendi imzası dışında Adıdeğmez Mürid Ahmet Abdülbaki gibi takma isimler kullandı. 1962 yılından itibaren de hemen hemen tüm Anadolu şehirlerinde konferanslar verdi. Necip Fazıl Sabır Taşı adlı oyunuyla 1947 yılında C.H.P. Piyes Yarışması Birincilik Ödülü'nü almış doğumunun 75. yıldönümünde Kültür Bakanlığı'nca "Büyük Kültür Armağanı" ödülünü (1980) ve Türk Edebiyatı Vakfı'nca "Türkçenin Yaşayan En Büyük Şairi" ünvanını almıştır. Necip Fazıl Kısakürek yazılarını yazmaya devam ederken uzun süren bir hastalık dönemi geçirdi ve sonra 25 Mayıs 1983'te Erenköy'deki evinde öldü. Fatih'te düzenlenen cenaze merasiminden sonra Eyüp sırtlarındaki (Piyer Loti'deki) kabristana defnedildi. Çalışmaları 12 yaşında şiire başlayan Necip Fazıl'ın ilk şiir kitabı daha 17 yaşında iken yayınlandı ve şiirleri M.E.B'in ders kitaplarında okutuldu. Genç yaşta yazdığı tiyatro eserleri dönemin tiyatrolarında aylarca kapalı gişe sahnelendi.[kaynak belirtilmeli] Paris dönüşü yayımladığı Örümcek Ağı ve Kaldırımlar adlı şiir kitapları onu çok genç yaşta ünlü yaptı. Henüz otuz yaşına basmadan çıkardığı yeni şiir kitabı Ben ve Ötesi (1932) ile takdir toplamayı sürdürdü. Yine MEB'in yayınladığı bir Türk şairleri Anatolojisi kitabında 'N.F. Kısakürek herkes tarafından en iyi şair olarak kabul edilmese bile Ben ve Ötesi Türk Edebiyatının en kuvvetli şiir kitabı olsa gerek der. Meslektaşları tarafından da çok sevilen şair "Üstad Necip Fazıl Kısakürek" olarak anılmaya başlandı. Şöhretinin zirvesinde iken felsefi arayışlarını sürdürüp içinde yeni bir dönemin doğum sancısını hisseden Necip Fazıl için 1934 yılı gerçekten de hayatının yeni bir dönemine başlangıç olur. 30'lu yaşlarında bohem hayatını en koyu rengiyle yaşadığı günlerde Beyoğlu Ağa Camii'nde vaaz vermekte olan Abdülhakim Arvasi ile tanışır ve bir daha ondan kopamaz. Daha sonraları onun için; 1940 yılında; "Allah dostunu gördüm bundan altı yıl evvel Bir akşamdı ki zaman donacak kadar güzel." “Bana yakan gözlerle bir kerecik baktınız; “Ruhuma büyük temel çivisini çaktınız!” diyeceği bu büyük insan onun hayatında yeni bir devrin başlamasına vesile olur ve üstat hayatında meydana gelen bu değişikliği şu mısralarla özetler: “Tam otuz yıl saatim işlemiş ben durmuşum; Gökyüzünden habersiz uçurtma uçurmuşum.” Bu tanışma onun hayatında dönüm noktası oldu. İslami kimliği ile öne çıkmaya başladıktan sonra ders kitaplarından şiirleri ve fikirleri çıkarıldı. Necip Fazıl'ın hemen tümünde üstün bir ahlak felsefesinin savunulduğu tiyatro eserlerini birbiri ardına edebiyatımıza kazandırması bu döneme rastlar. Tohum Para Bir Adam Yaratmak Nam-ı Diğer Parmaksız Salih gibi piyesleri büyük ilgi görür. Bu eserlerden Bir Adam Yaratmak Türk tiyatrosunun en güçlü oyunlarındandır. Cinnet Mustatili adlı eserinde hapishane anıları yer alır. Sık sık kapatılan ve çeşitli bahanelerle toplatılan Büyük Doğu'nun çıkmadığı sürelerde günlük fıkra ve çeşitli yazılarını Yeni İstanbul Son Posta Babıalide Sabah Bugün Milli Gazete Her Gün ve Tercüman gazetelerinde yayınladı. Büyük Doğu Hareketi'ni başlattığı Büyük Doğu dergisinde çıkan yazılarıyla İsmet Paşa ve tek parti (CHP) yönetimine şiddetli bir muhalefet sürdürmesi sonucu hakkında açılan çok sayıda davada yüzlerce yıl hapsi istendi. 163. maddeye aykırı bulunan yazıları ile birkaç yılda bir hapse mahkûm oldu. 1980'de Kültür Bakanlığı Büyük Ödülü'nü İman ve İslam Atlası adlı eseriyle fikir dalında Millî Kültür Vakfı Armağanı'nı (1981) Türkiye Yazarlar Birliği Üstün Hizmet Ödülü'nü (1982) almıştır. Ayrıca Türk Edebiyatı Vakfı'nca 1980'de verilen beratla 'Sultan-üş Şuara' (Şairlerin Sultanı unvanını kazanmıştır. Yaşar Nâbi tarafından "bir mısrası Türk milletini ihya etmeye yeter" denilerek övülmüştür. Örümcek Ağı (1925) Kaldırımlar (192 Ben ve Ötesi (1932) Sonsuzluk Kervanı (1955) Çile (1962) Şiirlerim (1969) Esselâm (1973) Çile (1974) Bu Yağmur Emrah Toktay Dan Bİr Söz Size Hepiniz Öküzsünüz Malsınız davarsınız. Vasiyeti Vasiyetinin bir kısmı: * Fikir ve duyguda vasiyete lüzum görmüyorum.Bu bahiste bütün eserlerim her kelime cümle mısra ve topyekün ifade tarzım vasiyettir. Eğer bu kamusluk bütünü tek ve minicik bir daire içinde toplamak gerekirse söylenecek söz "Allah ve Resulü; başka her şey hiç ve batıl" demekten ibarettir. * Beni ayrıca hususi vasiyetimde gösterdiğim gibi İslamî usullerin en incelerine riayetle gömünüz! Burada umumi vasiyette de belirtilmesi gereken bir noktaya dokunmalıyım. * Cenazeme çiçek ve bando muzika gönderecek makam ve şahıslara uzaklığımız ve kimsenin böyle bir zahmete girişmeyeceği malum. Fakat bu hususta bir muziplik zuhur edecek olursa ne yapılmak gerektiği de beni sevenlerce malum. Çiçekler çamura ve bando yüzgeri koğuşuna.[kaynak belirtilmeli]Çile şiirindeki şu satırlar vasiyetini teyit eder niteliktedir: Son günüm olmasın çelengim top arabam Beni alıp götürsün tam dört inanmış adam Eserleri 1. Cinnet mustatili (Yılanlı Kuyudan) 2. Nam-ı Diğer Parmaksız Salih 3. Bir Adam Yaratmak 4. Çile 5. Kafa Kâğıdı 6. O ve Ben 7. Yunus Emre - Kanlı Sarık 8. At'a Senfoni 9. Para - Mukaddes Emanet 10. Sahte Kahramanlar - İman Ve Aksiyon - Özlediğimiz Nesil - İslam Ve Öbürleri 11. Hazret-i Ali 12. Tanrı Kulundan Dinlediklerim 13. İhtilal 14. Moskof 15. Tohum - Künye 16. Aynadaki Yalan 17. Reis Bey - Parmaksız Salih 18. Batı Tefekkürü ve İslam Tasavvufu 19. Babıali 20. Sosyalizm Komünizm ve İnsanlık 21. Hitabeler 22. Peygamber Halkası 23. İbrahim Ethem - Abdülhamid Han - Siyah Pelerinli Adam 24. Hesaplaşma - Tarihte Yobaz Ve Yobazlık - Türkiye Ve Komünizm 25. Esselam 26. Dünya Bir İnkılap Bekliyor-Yolumuz Halimiz Çaremiz-Ruh Muvazenesi-Her Cephesiyle Komünizm 27. Hac 28. Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar 29. Türkiye'nin Manzarası 30. Çerçeve - 1 31. Nur Harmanı 32. İman ve İslam Atlası 33. Müdafaalarım 34. Veliler Ordusundan 333 (Halkadan Pırıltılar) 35. Benim Gözümde Menderes 36. İdeolocya Örgüsü 37. Mümin Kafir - Vecdimin Penceresinden - Bir Pırıltı Binbir Işık 38. Senaryo Romanlarım: Sen Bana Ölümü Yedirdin-Deprem (Çile)-Katibim-Villa Semer- Vatan Şairi Namık Kemal-Canım İstanbul-Ufuk Çizgisi-Son Tövbe-En Kötü Patron 39. Çöle İnen Nur 40. Son Devrin Din Mazlumları 41. Öfke ve Hiciv 42. Sabır Taşı - Ahşap Konak 43. Ulu Hakan II. Abdülhamid Han 44. Başbuğ Velilerden 33 (Altun Halka) 45. Çerçeve - 2 46. Konuşmalar 47. Rabıta-i Şerife 48. Doğru Yolun Sapık Kolları 49. Başmakalelerim - 1 50. Tasavvuf Bahçeleri 51. Çerçeve - 3 52. Namık Kemal 53. Hücum ve Polemik 54. Rapor - 1 - Rapor - 2 - Rapor - 3 55. Rapor - 4 - Rapor - 5 - Rapor - 6 56. Rapor - 7 - Rapor - 8 - Rapor - 9 57. Rapor - 10 - Rapor - 11 - Rapor - 12 - Rapor - 13 58. Yeniçeri 59. Reşahat 60. Başmakalelerim - 2 61. Mektubat 62. Başmakalelerim - 3 63. Çerçeve - 4 64. Gönül Nimetleri 65. Edebiyat Mahkemeleri - Doğu Edebiyatı - Dil Raporları - 66. Çerçeve - 5 67. Hadiselerin Muhasebesi . 1 68. Sakarya Türküsü 69. Kaldırımlar 70. Vahdeddin == * Kadın * Kaldırımlar * Karacaahmet * Kurtuluş Bestesi * Muhasebe * Olmaz mı? * Otel Odalarında * Perdeler * Saçların * Sakarya Türküsü * Serseri * Takvimdeki Deniz * Tam Otuz Yıl * Utansın * Uyan Yarim * Yar o ki * Yolculuk * Zindan'dan Mehmet'e Mektup |
Bütün konular: 316
Bütün postalar: 464
Bütün kullanıcılar: 3003
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse